Cinta Hatiku Sampai Ke Syurga

Monday, October 3, 2011

PERKEMBANGAN FETUS - 29 MINGGU

Salam,

Terlebih rajin la pulak aku update entry kali ni, sebelum ni tak ada mood langsung, aku just tengok je ahm update. Tapi bila mood aku dah ada baik aku cepat-cepat update, sebenarnya aku nak cerita perkembangan kandungan pada usia 29 week, tapi aku tak pandai nak cerita, kang tersalah cerita lak. So aku copy & paste maklumat dari web baby center.

Cepatnya anak mama & daddy membesar
Berat bayi anda lebih kurang 2.5 paun / 1.1 kilogram dan ukuran panjangnya 15 inci / 38 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Bagi lelaki, testikel menurun dari tempat berdekatan buah pinggang lalu merentasi groin dan terus ke skrotum. Bagi perempuan, kelentit masih menonjol sebab belum lagi ditutup oleh bibir vulva yang masih halus. Ianya akan membesar dan menutupi kelentit dalam minggu-minggu terakhir sebelum kelahiran. 

Kepala bayi anda semakin besar, dan pertumbuhan otaknya adalah amat pantas pada masa ini. Hampir kesemua bayi menunjukkan reaksi kepada bunyi menjelang 30 minggu. 

Keperluan pemakanan bayi anda akan berkemuncak semasa trimester ketiga. Anda akan memerlukan sejumlah besar protin, vitamin C, folik asid,zat besi dan kalsium (lebih kurang 200 miligram diserapkan ke dalam kerangka tulang bayi setiap hari). Jadi, makanlah makanan yang kaya dengan nutrien-nutrien ini. Kerangka terus mengeras dan otak, otot-otot dan paru-paru menjadi semakin matang. Dengan itu, lihatlah panduan makanan sempurna kami bagi memastikan anda mendapatkan mineral dan vitamin yang mencukupi. 


• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

Credit to babycentre.

2 comments:

Myvitrd said...

Tak sabar nak tengok muka baby kita syg ikut muka sapa ni.. hehehe

malarang_kak said...

hehe..sabar ya daddy...

Related Posts with Thumbnails